Jedna idea, jedna pasja, wielu ludzi...

Ponad 40 tysięcy zadowolonych klientów

ORŁY TURYSTYKI 2020 - Ocena 9.8/10 w oparciu o opinie klientów

Powrót na stronę główną biura podróży.
biuro@matteotravel.pl
Rzeszów, ul. Władysława Reymonta 12a

Pytania i odpowiedzi, Ubezpieczenia podróżne

Słowniczek przydatnych pojęć związanych z ubezpieczeniem turystycznym.

 assistance – popularne ubezpieczenie turystyczne zawierane zwłaszcza na wyjazd za granicę. Może obejmować szereg zróżnicowanych form pomocy, takich jak wsparcie medyczne, informacyjne, techniczne czy prawne. Jeżeli zepsuje Ci się na drodze auto, zostanie odholowane do najbliższego warsztatu, a jeśli będziesz potrzebował wsparcia tłumacza, otrzymasz je,
 koszty leczenia – to jedna z najważniejszych składowych ubezpieczenia zdrowotnego za granicą, którego suma powinna być wysoka. Ochrona kosztów leczenia powinna obejmować transport (np. do szpitala, kraju, zwłok do kraju), hospitalizację, zakup leków oraz środków medycznych, wizyty lekarskie, porady u specjalistów. W koszty leczenia wlicza się także koszty ratownictwa. Zobacz, jak zadbać o zdrowie, podróżując po Europie,

 NNW – przydatne zwłaszcza gdy wyruszasz w podróż, podczas której będziesz aktywny. Jeśli uraz lub rozstrój zdrowia, któremu ulegniesz, okaże się długotrwały i np. uniemożliwi Ci szybki powrót do pracy po urlopie, otrzymasz odszkodowanie,
OC – polecane sportowcom, ale nie tylko. Ochrona od odpowiedzialności w ubezpieczeniu turystycznym to inaczej OC w życiu prywatnym. Jeśli podczas zjeżdżania na nartach czy surfowania po oceanie niechcący wyrządzisz komuś krzywdę lub uszkodzisz jego mienie, nie będziesz musiał płacić z własnej kieszeni,
ochrona bagażu – zabierasz na urlop coś cennego? Na pewno nie chciałbyś, aby zostało to ukradzione, zgubione, zniszczone ani utracone w inny sposób. W każdej z tych sytuacji zadziała ochrona bagażu. Przekonaj się, kiedy warto ubezpieczyć bagaż,
ochrona sprzętu elektronicznego – ochrona bagażu w podstawowym wariancie może nie obejmować ochrony sprzętu elektronicznego. Jeżeli więc zabierasz ze sobą laptop, aparat fotograficzny, kamerę czy drona do wykonywania zapierających dech w piersiach ujęć, rozszerz ochronę bagażu o sprzęt elektroniczny,
ochrona sprzętu sportowego – podobnie jak elektronikę, sprzęt sportowy należy objąć odrębną ochroną. Warto to zrobić, gdy np. masz nowe i drogie wyposażenie narciarskie,
polisa sportowa – np. ubezpieczenie na narty, to jeden z podrodzajów ubezpieczenia turystycznego, w którym możesz wybrać, jakie sporty planujesz uprawiać na wyjeździe. Jeśli zaliczają się do dyscyplin podwyższonego ryzyka (sprawdzisz to w O.W.U.), zapłacisz za polisę nieco więcej.

 

Słowniczek przydatnych pojęć związanych z ubezpieczeniem turystycznym.

Co to jest EKUZ?

Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (w skrócie: EKUZ) jest dokumentem potwierdzającym możliwość korzystania na koszt NFZ-u z niezbędnych świadczeń zdrowotnych. System EKUZ powstał w 2004 roku. Polska przystąpiła do niego dwa lata później. Karta obowiązuje w czasie tymczasowego pobytu na terenie innego państwa, które jest członkiem Unii Europejskiej lub sygnatariuszem układu EFTA. W praktyce oznacza to, że można z karty EKUZ korzystać w większości państw europejskich.

Karta jest wydawana na:

  1.  5 lat (emeryci, osoby niepełnoletnie, osoby pobierające nauczycielskie świadczenia kompensacyjne);
  2.  3 lata (osoby zatrudnione, prowadzący rolniczą i pozarolniczą działalność gospodarczą, pobierające świadczenie przedemerytalne);
  3. 18 miesięcy (renciści, osoby zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego jako członek rodziny powyżej 18 roku życia, studenci);
  4.  6 miesięcy (tu regulacja według przepisów krajowych: kobiety nieubezpieczone w czasie ciąży i porodu, osoby posiadające status uchodźcy lub posiadających zezwolenie na pobyt czasowy na terytorium RP);
  5.  2 miesiące (bezrobotni zarejestrowani w Urzędzie Pracy);
  6. 90 dni (osoby, które spełniają kryterium dochodowe do otrzymywania świadczeń z pomocy społecznej i otrzymały decyzję np. wójta, burmistrza);
  7.  42 dni (nieubezpieczone kobiety posiadające obywatelstwo polskie w czasie połogu, nieubezpieczone kobiety posiadające status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy oraz miejsce zamieszkania na terytorium RP w okresie połogu).

W celu otrzymania EKUZ należy wypełnić wniosek. Druk najłatwiej można znaleźć na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia lub w jednym jego oddziałów. Wniosek można złożyć:

  1. osobiście w oddziale NFZ;
  2. mailowo (formularz pobrać z internetu, wydrukować, wypełnić, zeskanować i wysłać pocztą elektroniczną);
  3. wysłać tradycyjnym listem;
  4. poprzez skrzynkę podawczą na platformie ePUAP.

Wydanie karty jest bezpłatne. Zwykle jest wystawiana „od ręki”, ale w niektórych okresach (np. przed wakacjami) czas oczekiwania może się nieznacznie przedłużyć. Warto zatem pomyśleć o EKUZ-ie wcześniej zanim się rozpocznie sezon urlopowy. Kartę można odebrać osobiście lub wskazać osobę upoważnioną. Trzecią możliwościa odbioru jest przesłanie karty na adres podany przez wnioskodawcę.

Karta EKUZ bardzo ułatwia korzystanie z podstawowych usług zdrowotnych podczas pobytu zagranicą. Jednak należy pamiętać, że w poszczególnych krajach zakres tych usług może być nieco inny. Dla przykładu we Francji wizytę u lekarza EKUZ pokrywa w 70 procentach. Pozostałe 30 procent pokrywa pacjent. Warto zatem przed wyjazdem zapoznać się z aktualnymi danymi na terenie państwa docelowego. Można też rozważyć wykupienie dodatkowej polisy ubezpieczeniową. Szczególnie wtedy, kiedy się cierpi na poważniejsze schorzenia lub choroby przewlekłe.

 

 

Co to jest EKUZ?

Czym jest ubezpieczenie od kosztów rezygnacji i co obejmuje?

Ubezpieczenie kosztów rezygnacji zapewnia ochronę na wypadek dwóch sytuacji: rezygnacji lub przerwania podróży. Ubezpieczyciel pokryje koszty poniesione w związku z wyjazdem, jeżeli przed rozpoczęciem podróży będziemy zmuszeni zrezygnować z wyjazdu z powodu, który jest wymieniony w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia.

Jeżeli w trakcie podróży musimy wcześniej powrócić do miejsca zamieszkania z powodu, który również został wymieniony OWU ubezpieczyciel pokryje niewykorzystaną część poniesionych kosztów i koszty transportu powrotnego, jeżeli pierwotnie przewidziany nie może być wykorzystany.


Polisą można objąć praktycznie każdy rodzaju wyjazdu – zarówno ten organizowany przez biuro podróży, służbowy, samodzielny, długo- i krótkoterminowy. W ramach ochrony kosztów rezygnacji ubezpieczyciel zwróci wydatki poniesione na:

    a. umowę zawartą z biurem podróży,
    b. rezerwację noclegu,
    c. zakup biletu,
    d. udział w szkoleniu lub konferencji,
    e. wynajem auta,
   f.  zakup biletu na wydarzenie kulturalne lub sportowe,
   g.  wynajem lub czarter jachtu,
    h. uczestnictwo w rejsie.

 

Ubezpieczeniem mogą zostać objęte sytuacje nazwane w OWU lub wszystkie udokumentowane powody za wyjątkiem wyłączeń - tego typu polisa to tzw. ubezpieczenie all risk.
Powody rezygnacji wymienione są w ogólnych warunkach ubezpieczenia. Najczęściej ubezpieczyciele wypłacają świadczenie z powodu nagłego zachorowania. Nie jest wymagany pobyt w szpitalu. Świadczenie jest wypłacane na podstawie dokumentacji medycznej.

Objęcie odpowiedzialnością nagłego nasilenia choroby przewlekłej wymaga rozszerzenia ochrony o następstwa chorób przewlekłych. Opcja ta rozszerza odpowiedzialność ubezpieczyciela o choroby przewlekłe nie tylko osób uczestniczących w podróży, ale również osób bliskich, które wymagają opieki osoby ubezpieczonej.

Przykładowo, powodem rezygnacji z wyjazdu może być zaostrzenie choroby przewlekłej rodzica jednego z uczestników podróży. W takiej sytuacji ubezpieczyciel wypłaci świadczenie pod warunkiem wykupienia rozszerzenia o choroby przewlekłe.


Z jakich jeszcze powodów można zrezygnować z podróży?

 

    1. nieszczęśliwy wypadek lub nagłe zachorowanie Ubezpieczonego, osoby bliskiej lub współuczestnika podróży, nierokujące wyzdrowienia do czasu planowanego wyjazdu albo mające miejsce w czasie podróży,
    2. komplikacje związane z ciążą Ubezpieczonego lub osoby bliskiej,
    3. zgon Ubezpieczonego, również w następstwie choroby przewlekłej, psychicznej lub nowotworowej, nawet jeżeli odpowiedzialność Towarzystwa nie została rozszerzona o to zdarzenie,
    4. zgon osoby bliskiej lub współuczestnika podróży, który miał miejsce w okresie maksymalnie 60 dni poprzedzających termin planowanego wyjazdu,
   e5. następujące poważne zdarzenie losowe zaistniałe w  miejscu zamieszkania, w terminie maksymalnie 14 dni poprzedzających datę planowanego wyjazdu, wymagające obecności Ubezpieczonego w miejscu zamieszkania: włamanie do mieszkania, pożar, zalanie, huragan, katastrofa budowlana, trzęsienie ziemi, zapadanie lub osuwanie się ziemi, powódź, deszcz nawalny, grad, lawina, bezpośrednie uderzenie pioruna,
    6. udokumentowana kradzież dokumentów niezbędnych w podróży Ubezpieczonego lub współuczestnika podróży (np. paszportu, dowodu osobistego, wizy wjazdowej),popełniona w terminie maksymalnie 30 dni poprzedzających datę planowanego wyjazdu,
   7. kradzież, zniszczenie, uszkodzenie w wyniku wypadku komunikacyjnego lub pożaru pojazdu należącego do Ubezpieczonego, w miejscu zamieszkania Ubezpieczonego, które wymagają czynności administracyjnych i prawnych po stronie Ubezpieczonego, o ile powyższe zdarzenia zaszły w terminie maksymalnie 14 dni poprzedzających datę planowanego wyjazdu,
   8. otrzymanie przez Ubezpieczonego lub współuczestnika podróży wezwania do obowiązkowego stawienia się przed sądem przypadającego na czas planowanej podróży,
    9. wyznaczenie przez szkołę lub uczelnię wyższą daty egzaminu poprawkowego Ubezpieczonemu lub współuczestnikowi podróży, przypadającego na okres trwania podróży, warunkującego kontynuację nauki,
    10. bezwarunkowe wezwanie przez władze administracyjne Rzeczypospolitej Polskiej lub kraju rezydencji, które zostało doręczone Ubezpieczonemu lub współuczestnikowi podróży w okresie ubezpieczenia i  dotyczy stawiennictwa Ubezpieczonego lub współuczestnika podróży w czasie trwania podróży,
    11. poniesienie szkody w wyniku kradzieży z włamaniem, rabunku lub pożaru w zakładzie pracy, w którym Ubezpieczony jest pracodawcą, wymagającej jego obecności w miejscu zamieszkania, w terminie maksymalnie 14 dni poprzedzających datę planowanego wyjazdu,
    12. wyznaczenie przez pracodawcę daty rozpoczęcia pracy przez Ubezpieczonego lub współuczestnika podróży, przypadającej w czasie podróży, jeśli w chwili zawarcia umowy ubezpieczenia Ubezpieczony lub współuczestnik podróży był zarejestrowany w urzędzie pracy jako bezrobotny i nie znał daty rozpoczęcia pracy,
    13. utrata pracy przez Ubezpieczonego lub współuczestnika podróży, co oznacza wypowiedzenie przez pracodawcę umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony lub określony (ochronie ubezpieczeniowej nie podlegają przypadki wypowiedzenia umowy o pracę z winy pracownika),
   14. wyznaczenie Ubezpieczonemu lub współuczestnikowi podróży terminu pobytu w sanatorium w ramach NFZ, w przypadku gdy Ubezpieczony oczekiwał na wyznaczenie takiego terminu i otrzymał powiadomienie o wyznaczeniu go w terminie pokrywającym się z czasem planowanej podróży.

 

Kiedy ubezpieczenie kosztów rezygnacji nie zadziała?
1. Epidemia. Ubezpieczenie nie obejmuje zdarzeń związanych z epidemią w miejscu docelowym podróży. Jeżeli przed wyjazdem osoba ubezpieczona zachoruje na chorobę z powodu, której ogłoszono epidemię ubezpieczyciel pokryje koszty rezygnacji.
2. Klęski żywiołowe.Ubezpieczenie nie obejmuje zdarzeń związanych z klęskami żywiołowymi, które powstały w miejscu docelowym Podróży.
3. Terroryzm.Ataki terrorystyczne są wyłączone z odpowiedzialności.
4. Wyłączenie związane z organizatorem wyjazdu: anulowanie podróży przez organizatora podróży lub upadłość organizatora podróży
5. Wyłączenie związane z osobą ubezpieczoną:
 a. odwołanie lub zmiana terminu urlopu przez pracodawcę;

 b. istnienie przeciwwskazań lekarskich do odbycia podróży, o których Ubezpieczony, wiedział w momencie rezerwacji podróży;

 c. nasielenie choroby przewlekłej - wymaga dokupienia rozszerzenia ochrony.

 

Źródło: www.rankomat.pl

Czym jest ubezpieczenie od kosztów rezygnacji i co obejmuje?

W kontekście Coronawirusa.

W zakresie ubezpieczeń podroży AXA TU SA (AXA) traktuje zdiagnozowanie Covid-19 jako nagłe zachorowanie.

 

1. Czy jeśli w dniu wyjazdu będę objęty(a) kwarantanną z powodu zdiagnozowanego u mnie Covid-19 mogę liczyć na zwrot kosztów z powodu rezygnacji z podróży?
TAK – Zdiagnozowanie Covid-19 traktujemy jak nagłe zachorowanie ubezpieczonego.

 

2. Czy jeśli w dniu wyjazdu członek mojej najbliższej rodziny (domownik) będzie objęty(a) kwarantanną z powodu zdiagnozowanego u niego/niej Covid-19 czy mogę liczyć na zwrot kosztów z powodu rezygnacji przeze mnie z podróży?
TAK - Zdiagnozowanie Covid-19 nastąpiło u osoby bliskiej, a zgodnie z OWU taka sytuacja jest objęta ochroną.


3. Czy jeśli w dniu wyjazdu członek mojej najbliższej rodziny (domownik) będzie objęty(a) kwarantanną, ale bez zdiagnozowanego u niego/niej Covid-19 czy mogę liczyć na zwrot kosztów z powodu rezygnacji przeze mnie z podróży?
NIE – ze względu na to, że nie miała miejsca diagnoza Covid-19 (czyli nie miało miejsca nagłe zachorowanie).


4. Czy jeśli przed wejściem na pokład samolotu okaże się, że mam wysoką temperaturę i tym samym nie zostaję wpuszczony(a) do samolotu to czy mogę ubiegać się o zwrot dotychczas poniesionych kosztów?
NIE - powodem rezygnacji może być nagłe zachorowanie potwierdzone dokumentacją medyczną – sama podwyższona temperatura nie jest powodem do uzyskania odszkodowania (zwrotu poniesionych kosztów). Jeżeli Ubezpieczony zachoruje przed wylotem na COVID-19 i zostanie to potwierdzone diagnozą medyczną - to takie zdarzenie jest nagłym zachorowaniem i jest objęte ubezpieczeniem.


5. Czy jeśli przed opuszczeniem lotniska w miejscu docelowym okaże się, że mam wysoką temperaturę i tym samym nie zostaję wpuszczony(a) do kraju docelowego to czy mogę ubiegać się o zwrot dotychczas poniesionych kosztów w ramach ubezpieczenia Kosztów Rezygnacji?
NIE – tutaj nie mamy do czynienia z rezygnacją z podróży tylko z przerwaniem podróży.


6. Czy jeśli mam wykupione ubezpieczenie Kosztów Rezygnacji i przed opuszczeniem Polski zdiagnozowano u mnie Covid-19 i zostałem(łam) objęty(a) kwarantanną decyzją Państwowego Inspektoratu Sanitarnego i posiadam stosowny dokument zawierający datę objęcia kwarantanną podczas której przypada wyjazd - czy w takiej sytuacji otrzymam zwrot kosztów za niewykorzystany wyjazd?
TAK – mamy tu przypadek stwierdzonego nagłego zachorowania, potwierdzone badaniami.


7. Czy jeśli mam wykupione ubezpieczenie Kosztów Rezygnacji i przed opuszczeniem Polski zostałem(łam) objęty(a) kwarantanną decyzją Państwowego Inspektoratu Sanitarnego i posiadam stosowny dokument zawierający datę objęcia kwarantanną podczas której przypada wyjazd ale nie zdiagnozowano u mnie Covid-19 - czy w takiej sytuacji otrzymam zwrot kosztów za niewykorzystany wyjazd?
NIE – brak tutaj stwierdzonego nagłego zachorowania, potwierdzonego badaniami.


8. Jeśli podczas pobytu za granicą zostanie u mnie zdiagnozowany Covid-19 i będzie konieczność pobytu na kwarantannie i późniejszy niż przewidywany powrót do kraju to jakich świadczeń mogę się spodziewać?
Jeżeli jest zachorowanie za granicą i potwierdzenie COVID-19, AXA pokrywa koszty leczenia, powrót do RP i kwarantannę do 7 dni.


9. Jeśli podczas pobytu za granicą zostanę poddany(a) kwarantannie choć nie zdiagnozowano u mnie Covid-19 co spowoduje późniejszy niż przewidywany powrót do kraju, to jakich świadczeń mogę się spodziewać?
Jeśli jest konieczność odbycia kwarantanny poza granicami RP pomimo braku diagnozy Covid-19, AXA nie pokrywa kosztów późniejszego powrotu i pobytu na kwarantannie;

Co do samej kwarantanny:
Kwarantanna rozumiana jako odosobnienie osoby zdrowej, która mogła być narażona na zarażenie
- brak zdarzenia ubezpieczeniowego (czyli nagłego zachorowania) a zatem świadczenia nie przysługują
Kwarantanna rozumiana jako izolacja po zachorowaniu
- było zdarzenie ubezpieczeniowe (nagłe zachorowanie), więc AXA świadczy pomoc zgodnie z
OWU/SWU. W takiej sytuacji stosowane są dwie procedury:
- jeśli izolacja jest częścią procedur medycznych, np. ubezpieczony teoretycznie już nie ma objawów
chorobowych, ale jest zatrzymywany w szpitalu do finalnego potwierdzenia wyzdrowienia, codziennie jest badany i monitorowany, to AXA traktuje to jako Koszty Leczenia i pokrywa je zgodnie z zakresem
polisy;
- jeśli izolacja jest zalecona niezależnie od placówki medycznej /administracyjnie to AXA pomaga pod warunkiem, że OWU/SWU przewiduje świadczenie związane z rekonwalescencją / przedłużonym pobytem Ubezpieczonego za granicą. AXA świadczy pomoc y do limitów zgodnie z OWU.

W kontekście Coronawirusa.

z1
1